Week 1- Relaxing - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Leonie Nieuwland - WaarBenJij.nu Week 1- Relaxing - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Leonie Nieuwland - WaarBenJij.nu

Week 1- Relaxing

Door: Leonie Nieuwland

Blijf op de hoogte en volg Leonie

06 April 2014 | Indonesië, Ubud

Day 2 01-04-2014
Vandaag is het heel warm! Dacht gister ooh dat valt heel erg mee met de hitte maar niet dus. Het is daardoor nog moeilijker om een beetje op krachten te komen. Alhoewel het wel beter gaat, heb alleen niet echt zin om iets te doen. En voel me beetje als een steen die de hele tijd aan Christian blijft kleven en die hij overal mee naar toe moet slepen. Denk niet echt dat het zo voelt maar voel me echt zo'n nietsnut gelukkig heeft hij het zelf ook meegemaakt.

Zit nu in Ubud zelf, midden in het centrum. Overal zijn restaurantjes en kleine eettentjes (Warung). Hier rijden ze links das best wel even wennen, zo meteen moet ik zelf gaan rijden op een scooter. Benieuwd hoe dat gaat. Nog nooit eerder gedaan. Maar omdat Christiaan buiten Ubud woont en de afstanden hier zowiezo best groot zijn is het wel handig om een scooter te hebben een auto is bijna geen optie omdat alle zijstraten zo smal zijn dat er met een auto haast geen doorkomen is.

Net als scooters zijn er hier overal tempels. Elk huis heeft zijn eigen klein tempel (ziet er meer uit als een beeld op een sokkel) en dan heb je in bijna elke grote straat wel een grote tempel. Moet er snel maar is een gaan bezoeken. Maar dat komt vast wel.

Verder zijn de mensen zo relax, het leven is hier een stuk rustiger en inspirerend. Door dat veel producten etc hier goedkoop zijn, is het makkelijker om een eigen bedrijf op te starten. En dat doen dus ook heel veel buitenlandse mensen. De meeste locals zijn een beetje dom om het even stom te zeggen. Ze hebben een hele andere levensstandaard en leven van misschien 2 of 3 euro op een dag. En verdienen ook maar zo veel op een dag. Maar echt hoger komen willen ze ook niet.

Moet trouwens ook erg wennen aan het geld 1 euro is ongeveer 15.000 Rupien. Dus dat is een beetje raar rekenen.

Yeeh smiddags mijn scootie (scooter) op wezen halen. Christian zij dat ik die echt nodig had. Dus nu heb ik een scooter tot dat ik Bali verlaat. heb er ook maar op leren rijden. Wat nog best eng omdat er zoveel verkeer is. Ook vergeet elke keer weer om links aan te houden in plaats van rechts maar meestal kom ik daar snel genoeg achter omdat tegenliggend verkeer begint te toeteren. Ze toeteren trouwens overal voor. Het weggetje naar het huis waar ik nu slaap is nogal smal sommige plekken maar 40 cm breed. Christian racet er gewoon overheen maar daarvoor ben ik een beetje bang. Ga met een slakke tempo omhoog en omlaag ;P.

Dag 3 02-04-2014
Vandaag was ik al vanaf 4 uur wakker, kon gewoon niet meer slapen. Heeft waarschijnlijk toch nog een beetje met de jetlag te maken. Heb lekker in de ochtendbries buiten zitten lezen. Het wordt een relax dagje heb ik zo besloten blijf een beetje rond het huis hangen. Vanavond even opzoek naar internet om te skypen. Het leven speelt zich geheel in de frisse lucht (zwoele lucht) af. Zo ook in de woonkamer, die niet aan alle kanten muren maar wel een dak heeft. Eigenlijk zit je gewoon de gehele dag buiten.

Om even wat beweging te krijgen ben ik naar de supermarkt op en neer gelopen al met al wel uurtje lopen. Was wel even lekker maar je zweet je kapot dat doe je trouwens altijd, zweten. In de supermarkt is het wel een beetje anders dan bij ons. Maar toch ook niet. Veel merken die thuis in de schappen liggen zijn hier ook verkrijgbaar, maar meestal met een net iets andere inhoud. Voor de rest is er niet veel gezond voedsel te verkrijgen. Balinese eten vrij ongezond. Veel kleurstoffen en smaakstoffen en dat vind je dan ook in alle producten in de supermarkt. Gelukkig kan er in de vele restaurantjes voor iets meer geld gewoon gezond en biologisch gegeten worden en veel vegetarische gerechten. Ik kom niet te kort.


Ook de rest van de dagen heb ik niet heel veel gedaan. Merk toch dat ik heel veel rust nodig heb. En ten tweede is het niet erg leuk om plaatsen in je eentje te bezoeken. Mis toch iemand die net als ik, hier pas een paar dagen is en samen met mij verschillende bezienswaardigheden wil bekijken. Voel met toch soms een beetje eenzaam.

Op donderdag 3 april dag 4, heb ik Ubud verkent en tegelijkertijd de scooter een beetje uitgetest in het drukke verkeer is toch nog best lastig. Je moet je overal tussen wringen wil je ergens komen. Ook voor de eerste keer getankt. En een Indonesische telefoon kaart gehaald is toch wat makkelijker. En het kost maar 3 euro dus ja :P.
Oja heb me ook een lekkere massage gegund, de Bali massage. 1 uur lang wordt je hele lichaam gemasseerd. Heerlijk.

Vrijdag 4 april 2014 dag 5:
Vandaag voelde ik me wat beter, dus dacht ga wat leuks doen. Wel in me eentje want ben nog steeds niet echt iemand tegen gekomen die hier ook nog maar net is. Heb in mijn reisboek gekeken en dacht de botanische tuin van Ubud lijkt me wel leuk is niet zo ver weg 10/15 min rijden en ook nog interessant. Daar aangekomen was er niks meer van over. Het gehele complex was vervallen. Dus helaas pindakaas.
Dan maar even internetten in het cafe Mamaya. Ben er al vaker geweest om even wat te drinken en te internetten. De eigenaar is heel aardig en heeft zelfs familie in Arnhem wonen hoe toevallig. Rond 17 uur had hij pauze en liet hij een kleine wajong naast zijn huis zien. Hier voor het eerst uit een verse kokosnoot gedronken en het was heerlijk. (zie de foto) Heb ook zijn hele levens verhaal gehoord, hij behoort niet echt tot de typische Balinese bevolking. Hij heeft als schilder gewerkt, als restaurant eigenaar op Bali toen naar Australië vertrokken om daar te werken en nu weer een ander eigen restaurant hier in Ubud.
S' avond ben ik nog wat gaan eten in het restaurant Kafe ;) samen met Christian. Dit keer Mexicaans achtig. Daarna snel gaan slapen om de volgenden morgen vroeg op te staan.

Zaterdag 5 april 2014 dag 6:
Om 7 uur ging de wekker al. En om 8 uur vertrokken naar de Birdpark/Reptielpark om de parken samen met Ruud Custers (volgt ook tuin- en landschapsarchitectuur op Larenstein en volgt hier op Bali een minor) te bekijken. Erg grappig omdat je ook verschillende beesten op je armen mocht houden, maar ook leuk om veel inheemse dieren te zien en de verschillende planten en bomen soorten. Die waren soms nog interessanter dan de dieren zelf.
Daarna hebben we langs de weg gegeten bij een kleine Warung. Om vervolgens naar de Zwarte stranden te gaan. In dit geval bij het dorpje Saba. De eerste keer dat ik de zee zie :)
De zee was vandaag best heftig met grote golven en sterke stromingen dus echt gaan zwemmen zat er niet echt in. Daarom een beetje in de branding gestaan om af te koelen.
Het zwarte zand is een keer wat anders dan wit zand hebben ze ook op Bali. Alleen door het zwarte zand lijkt het water erg troebel en kun je niet veel zien.
Verder hebben we nog een stuk gewandeld langs het strand en wat gedronken in een klein tentje.
Weer bij de scooters aangekomen wou ik graag nog de Tegenungan waterval zien. Het was niet ver van waar we waren dus na een kleine zoektocht ;) ook deze nog mogen bewonderen. (zie de foto's). Daarna zijn we allebei een andere kant opgereden om terug naar huis te rijden.
En was ik de avond alleen in het appartement. Helaas voelde ik me niet zo lekker had wat last van mijn buik en ben snot verkouden dus ben ik vroeg gaan slapen.

Zondag 6 april 2014 dag 7
Doordat ik me nog steeds niet helemaal top fit voel lig ik sinds 9 uur op de bank een beetje te computeren, want we hebben sinds gister avond. Eindelijk weer internet! En hou me op de hoogte van het nieuws in de wereld en check mijn e-mails en schrijf dit verhaal. Probeer wat te eten en heel veel drinken op de hoop dat ik me morgen beter voel. Want morgen ga ik als het goed is verkassen naar een Homestay (soort van herberg) waar ik met andere mensen op de kamer slaap. In de hoop dat ik zo ook meer mensen ontmoet die ook op de door reis zijn.
Want Christian kent alleen mensen die hier al langer zijn of hier langer willen blijven.

Mis jullie allemaal,

liefs Leonie

  • 06 April 2014 - 08:29

    Laura Arends :

    Wat een ervaringen allemaal weer zeg!! Echt ontzettend leuk om te lezen!! Heel tof! Ik ga zo nog ff je foto's kijken hihi. Gaaf om zo elke keer wat te lezen wat je allemaal mee maakt! Ik hoop dat je gauw wat nieuwe mensen ontmoet zodat je je niet meer alleen voelt. Ik mis je wel erg bij V&D! Zet 'em op en ik denk aan je! Liefs Lau xxx

  • 06 April 2014 - 10:12

    Marjan Peters:

    Wat een leuk verhaal jammer dat je je een beetje alleen voelt, maar je zal vast wel mensen leren kennen. De bid prentjes daar struikel je gewoon over, soms sta je er zo op als niet uitkijkt. En de natuur is ook erg mooi zoals je ziet, kijk uit met de brommer leonie. Nou geniet er nog van en heel veel plezier. Xxx

  • 06 April 2014 - 10:37

    André En Beppie:

    lieve leonie, leuk, die mooie foto's die je maakt. En neem rustig de tijd, het lijkt voor jezelf soms dat je niet veel doet, maar in letterlijk een heel andere wereld heb je die tijd nodig om alles in je op te nemen. En het gekke is dat dit ook beter lukt als je alleen bent. Alles op zijn tijd en nu hopen dat je een leuk en gezellig reisgenootje tegenkomt waarmee je kunt rondtrekken en je ervaringen delen. Liefs van ons xxxx

  • 06 April 2014 - 10:41

    Wilma Van Hamersveld:

    Mooie foto,s Leonie,wat een belevenis allemaal,hoop dat je gauw vrienden maakt,.Ik kijk nu alweer naar je volgende reisverslag uit ,gr Wilma xxx.

  • 06 April 2014 - 11:12

    Freya:

    Komt allemaal goed mop! Je ontmoet vast wel snel andere reisgenootjes! Wees niet te hard tegen jezelf he, het is logisch dat je even moet wennen en de eerste week niet zoveel doet. Zullen snel weer een keer proberen te Skypen! Ik denk aan je! Xxxxx

  • 06 April 2014 - 12:30

    Ria:

    Lieve Leonie, weer genoten van je reisverhaal. Hopelijk ontmoet je gauw mensen waar je mee op kan trekken en rond kan reizen. Geen ongelukken maken op je scootie. Hopelijk ben je gauw weer fit genoeg om van alles te ondernemen. Liefs

  • 07 April 2014 - 19:25

    Jolanda Vastenburg:

    wat een prachtige natuur en mooie vogels en al die kleuren. volgens mij kom je ogen tekort. wat doen al die parasols langs de kant van de weg? ik hoop dat je gauw mensen ontmoet die ook op doorreis zijn en dat je dan wat meer kan genieten van al het moois wat je dan nog gaat ontdekken. blijf vooral schrijven, ik vind het leuk om zo wat van je te horen. dikke knuf van ons voor jouw xx

  • 13 April 2014 - 13:54

    Sjoerd Nieuwland:

    Lieve Leonie. ,
    Heb genoten van jouw dagboek en ben heel benieuwd hoehet nu met je gaat het is alweer 13. April,groetjes ,opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Ik ben altijd al veel onderweg geweest maar eigenlijk alleen in Europa. Nu ga ik de wijde wereld verkennen en mijn eerste reis gaat naar Bali en omgeving. Met deze blog probeer ik jullie op de hoogte te houden.

Actief sinds 27 Maart 2014
Verslag gelezen: 626
Totaal aantal bezoekers 10483

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: