week 6: een nieuw land - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Leonie Nieuwland - WaarBenJij.nu week 6: een nieuw land - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Leonie Nieuwland - WaarBenJij.nu

week 6: een nieuw land

Door: Leonie Nieuwland

Blijf op de hoogte en volg Leonie

12 Mei 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Deze week een hoop gereisd en ook weer een hoop nieuwe mensen leren kennen. Ook kom je vaak de zelfde mensen in een andere stad weer tegen, heel grappig allemaal. En oja sinds vrijdag ben ik in een ander land namelijk Cambodja. Mijn twee weken in Vietnam waren alweer om, zo snel ging dat.

Maandag 5 mei 2014 Da Lat
Op maandag heb ik een geweldige motor trip gemaakt naar van Nha Trang naar Da Lat samen met William. Alhoewel we de guide niet altijd helemaal konden verstaan, was het echt heel vet ik zat achterop bij de guide en William op zijn eigen scooter/motor. En zo vertrokken we dan van het strand naar de bergen, over de bergen en over het hoogland. We kwamen in een totaal ander landschap terecht veel groener maar ook met een totaal andere vegetatie en een stuk koeler. Toch ook wel even lekker na het super warme zweet weer in Nha Trang.
Onderweg nog gezien hoe rijstpapier gemaakt wordt en suikerriet geproefd. Aangekomen in Da Lat en omgeving bezochten we eerst De Linh-Phuoc-Pagode. Een tempel helemaal versierd met mozaïek (zie de foto's) toen het oude treinstation van Da Lat, was eigenlijk niet heel spannend en als het laatste het gekken huis van Hang Nga beetje lijkend op Gaudi met allemaal bruggetjes en gangetjes. Hier kwamen we ook vrienden tegen van William die hij in Hanoi had ontmoet later hier meer over.
Om 5 uur kwamen we helemaal uitgeput bij een klein hotelletje aan. William gaat morgen verder met de motor naar Mui Ne en ik blijf hier. Zodat ik misschien over de grens kan naar Cambodja naar het stadje Kratie.

Dinsdag 6 mei 2014 Da Lat
De bankpas van William is geblokt. Als het goed is wordt hij gedeblokkeerd rond 14 uur maar William wil niet het risico nemen om naar Mui Ne te gaan en daar dan als het niet zo is zonder geld te zitten. Dus na 3 uur gediscussieerd te hebben met de guide en hem iets meer betaald te hebben dan nodig was bleef ook William in Da Lat.
Nadat we een hostel hadden gevonden voor de nacht nog even door de stad gewandeld.
En s' middags werd gelukkig de bankpas van William gedeblokkeerd en kon hij mij alles terug betalen. En konden we plannen smeden voor morgen. Ik was er inmiddels al achter gekomen dat ik vanuit hier niet naar Cambodja kon komen dus dat ik terug naar Saigon/Ho Chi Minh City moest.
Daarom gaan we samen met de vrienden van Willliam die we gister hadden ontmoet morgen met z'n allen naar Saigon/Ho Chi Minh City.

Woensdag 7 mei 2014 Saigon
Vroeg opstaan voor de bus maar gelukkig is het een slaap bus dus lekker verder slapen in de bus. Om 16 uur kwamen we na 8 uur rijden met vreselijke Vietnamese muziek op, aan in Ho Chi Minh City. Niet heel veel meer gedaan. Wel genoten van het uitzicht van de roof top bar van het hostel. Zitten namelijk in een heel groot hostel waar je met een lift naar je kamer moet ook wel weer grappig.

Donderdag 8 mei 2014 Saigon
Lekker uitgeslapen en om 1 uur naar de Cu Chi Tunnels te gaan. Deze tunnels gegraven door de Vietcong in de Vietnamoorlog zijn bij elkaar wel meer dan 200 km lang en de mensen leefde hier soms wel jaren in. Niet te geloven want ze zijn super smal. Best indrukwekkend alleen wel heel toeristisch en veel is aangepast en niet meer in originele staat. We waren pas om half 8 uur weer terug. Snel wat gegeten want Ayala en ik hadden onze coupon nog voor een gratis voetmassage door blinden mensen. Hier mochten de jongens niets van weten omdat we ze mede kregen door hun Cu Chi Tunnel kaartjes die we in het hostel hadden gekocht gekregen hadden haha. En het moest vanavond want morgen vertrek ik alweer naar Cambodja. Maar het is gelukt en het was heerlijk goede afsluiter voor vandaag.

Vietnam
Vietnam is een interessant land maar niet echt mijn land.
Ten eerste versta ik de mensen niet als ze proberen Engels te spreken maar ze zijn er van overtuigd dat ze heel goed Engels kunnen spreken. Natuurlijk zijn er uitzonderingen.
Ten tweede is het heel toeristisch veel meer dan ik gedacht had komt natuurlijk ook omdat ik niet in de kleine dorpjes ben geweest maar toch. Dus voor wie naar Vietnam gaat, ga niet per bus maar koop een motor dan zie je veel meer van het land en de bevolking.
Ten derde is veel van de natuur beschadigd door de oorlog maar ook door vervuiling. Vele heuvels zijn beplant met bananenboomgaarden waardoor er niet veel meer over is van de oorspronkelijke natuur. Ook hier zijn natuurlijk uitzonderingen op zoals rond Da Lat (Maar ook hier heb je trouwens veel uitzichtvervuiling en vervuiling door bloemenkassen. Sommige dalen staan er helemaal vol mee. Zie de foto's)
Maar na al het negatieve er zijn wel hele mooie plekjes te vinden zie de foto's en het is een land met veel geschiedenis. En ik moet mijn woorden over Saigon terug nemen. Het is een super stad wel heel druk maar heel modern en met heel veel parken daar houd ik natuurlijk van.
Tot slot iedereen heeft een andere mening over Vietnam maar het is zeker de moeite waard om te bezoeken.

Vrijdag 9 mei 2014 Phnom Penh, Cambodja
Ook vandaag weer 7 uur in de bus gezeten. Maar dat voor een goed doel een nieuw land om te onderzoeken. Ook weer met veel historie.
Op de grensovergang moesten we 1 keer aan de Vietnamese zijde uitstappen en door de douane lopen en 1 keer aan de Cambodjaanse zijde waar we onze visum kregen. Veel makkelijker dan een Vietnamese visum. Je krijgt het gewoon bij de grens en er wordt niks moeilijk over gedaan. Na de grens verder naar Phnom Penh de hoofdstad.
Wat een hitte kwam ons tegemoet toen we uitstapte. O vergeten te vertellen we is: William (nog steeds de Engelse jonge) en Lloyd (die vriend die we ontmoette in Da Lat uit Schotland).
Na aangekomen te zijn bij ons hostel ontmoette we alweer een vriend van William maar nu een vriend vanuit Engeland. Thomas liet ons nog even de nachtmarkt zien en hebben ook nog even over de rivier boulevard gelopen en toen snel naar bed morgen maar is wat meer leren over de geschiedenis van Cambodja.

Zaterdag 10 mei 2014 Phnom Penh
Rond 10 uur op pad gegaan met een Tuktuk (scooter met aanhanger) naar de Killing fields van Choeung. Waar onder de macht van de Rode Khmer rond de 20 000 mensen zijn vermoord op een verschrikkelijke manier. We deden een audio tour maar er waren een hoop kippenvel momenten. Wat mensen elkaar toch kunnen aan doen.
Na de Killing fields zijn we even gaan uitblazen bij de grote centrale markt. Lekker warm haha. Alles is hier heet nog heter dan Saigon. Na de markt dan toch nog naar de gevangenis ook wel Tuol-Sleng-Museum gegaan. Dit was misschien nog wel een tikje erger dan de Killing Fields omdat er veel beelden getoond werden.
S' avonds nog even de stad in geweest om wat te drinken en op een locale manier van plek naar plek gegaan namelijk met z'n drieën op de scooter. Doe ik ook nooit meer haha.

Zondag 11 mei 2014 Phnom Penh
William is al een paar dagen niet helemaal lekker dus s' ochtends samen met Lloyd op pad geweest naar de Russische markt. Ze verkopen hier echt alles op de markt van bestek tot kleren tot vlees tot motoronderdelen. In de middag William opgehaald om naar het Koninklijk paleis te gaan. Immens groot en met veel pracht en praal. S' avonds moest ik er aan geloven, Engelse voetbal kijken heerlijk haha maar de jongens waren blij.
Dat was dan mijn week weer. Volgende week zal ik verder trekken door Cambodja ongeveer tot 22 mei. En dan op naar Thailand.
Morgen ontmoet ik twee vriendinnen die stage lopen in Cambodja dat wordt vast een gezellig boel daar meer over volgende week.

Liefs Leonie

  • 12 Mei 2014 - 14:25

    Ria:

    Weer genoten van je verhalen. Wat gaat de tijd toch snel. Zal fantastisch zijn om je vriendinnen te treffen aan de andere kant van de wereld. Heel veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verslag. xxx

  • 12 Mei 2014 - 15:12

    Myrthe:

    Leuk verhaal weer leo! Fijn dat je het zo naar je zin hebt! Veel plezier deze week met Elske en Janneke, wordt inderdaad vast erg gezellig!! Liefs xxx

  • 12 Mei 2014 - 16:31

    Wilma:

    Heerlijk om al je avonturen weer te lezen,Je maakt en ziet zo veel dingen mee,Fijn dat je het naar je zin hebt,kijk nu al weer naar je volgende verhaal,veel plezier Liefs Wilma xxx.

  • 13 Mei 2014 - 22:41

    Simone:

    Super leuk om je verhalen te lezen Leonie. Volgens mij heb je het prima naar je zin en zie je veel verschillende plekken en landen, heel tof! Veel plezier nog. Liefs van Simone

  • 14 Mei 2014 - 17:19

    Marjan Peters:

    Wat heb je toch weer veel mooie dingen gezien en gedaan. THE killing fieldt lijkt mij ook erg en inderdaad daar krijg je ook kippenvel van al ben ik er zelf nog niet geweest, maar deze reis staat ook nog in ons lijstje. De foto 's zijn ook erg leuk geeft een beetje de indruk van het land. Ik wens je nog veel reis plezier en dat je nog veel mooie momenten mag meemaken. Groetjes en doe voorzichtig, Marjan Peters. Xxxx

  • 15 Mei 2014 - 15:39

    Jelle:

    Leuke verhalen schrijf je lieve nicht!
    Vooral als je een tijdje niet gekeken hebt, het leest als een roman :)
    Have fun!
    Groetjes,
    Jelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Ik ben altijd al veel onderweg geweest maar eigenlijk alleen in Europa. Nu ga ik de wijde wereld verkennen en mijn eerste reis gaat naar Bali en omgeving. Met deze blog probeer ik jullie op de hoogte te houden.

Actief sinds 27 Maart 2014
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 10477

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: