Een paradijselijke week - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Leonie Nieuwland - WaarBenJij.nu Een paradijselijke week - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Leonie Nieuwland - WaarBenJij.nu

Een paradijselijke week

Door: Leonie Nieuwland

Blijf op de hoogte en volg Leonie

19 Mei 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

De tijd gaat toch wel best snel om. Er is alweer een week voorbij. Een week waarin ik twee vriendinnen van thuis heb ontmoet. Wat een beetje voelde als even thuis komen. Lekker Nederlands praten en mensen die mij kennen, lekker even vertrouwt.
Intussen ben ik ook alweer meer dan een week in Cambodja, ook hier is het lastiger om met het echte Cambodja in contact te komen maar dit heeft natuurlijk ook tijd nodig en die heb ik helaas niet. Maar er zijn ook genoeg bezienswaardigheden en ik heb nog steeds gezelschap van de twee jongens Lloyd en William.

De week beschrijving zal zoals altijd zijn alhoewel sommige dagen een stuk langer zullen zijn dan andere. Doordat er wat rust momenten in deze week zaten maar ook dagen waarin ik me helemaal uitgeleefd heb. Het lijkt wel een week waarin ik zo veel heb gedaan dat je er ook twee had kunnen vullen.

Maandag: 12 mei 2014 Phom Penh
Een dag van veel geregel en alles weer even op een rijtje zetten want de blog moet ook weer geschreven worden. Vanavond komen Elske en Janneke. Twee vriendinnen die ik heb leren kennen op Hogeschool Hall Larenstein en die hier in Cambodja stage lopen.
Voordat ze komen eerst nog een busticket regelen en uiteindelijk ook een hostel omdat de nachtbus helaas al vol zat.
Heerlijk om de twee meiden weer te ontmoeten, lekker bijkletsen op de roof top bar van het hostel. Even weer iets vertrouwds van thuis. Maar vroeg naar bed want morgen moeten we er weer vroeg uit.

Dinsdag: 13 mei 2014 Sihanoukville
Samen met meiden half 7 opgestaan om de bus van 8.35 te pakken. We moesten om 7:45 al aanwezig zijn en ook nog een stukje met de tuktuk rijden. Daar aangekomen voor het eerst op een overvol busstation (mede mogelijk gemaakt door de Koningsdagen, waardoor iedereen 2 of 3 dagen vrij was). Het was nog een hele tocht om de juist bus te vinden. Maar het is gelukt en na een rit van 6 uur kwamen we aan in Sihanoukville.
Waar we een tuktuk pakte naar Otres Beach een strand net buiten Sihanoukville. Vrij rustig ook nog een fijn eenvoudig hostel gevonden.
Het is wel een beetje raar want het is best een toeristenstrand maar er is geen verharde weg. Je loopt gewoon over de rode aarde.
Hier hebben weer heerlijk nog een beetje gewandeld, wel fijn na een busrit en ook nog even een duik genomen. Het water is echt niet normaal warm. Het is net een warm bad.


Woensdag: 14 mei 2014 Koh Rong
Ook vandaag stond er weer een reis op de planning maar wel met een ander vervoermiddel. Namelijk de boot om het eiland Koh Rong te bezoeken. Om 6:30 uit ons bed gestapt omdat we om 7 uur werden opgehaald bij het restaurant. Maar dat werd weer later was ook niet anders te verwachten. Ons ontbijt was ook nog inclusief dus toen eindelijk de pick-up kwam werden we in een soort vrachtwagen restaurant gedropt om een half ontbijt te krijgen. En toen moesten we wachten op de volgende pick-up meer dan een uur. Toen hij er eindelijk was misten we onze boot en er ging geen andere boot ook al waren de locals hier wel van overtuigd maar die kunnen geen nee zeggen dus ja die kan je niet altijd vertrouwen.
Uiteindelijk toch nog een vissersbootje gevonden wat diende als bevoorradingsbootje. Waar we mee mochten varen. Eigenlijk was het helemaal niet erg dat we de grote boot hadden gemist. Want dit was super.
We waren natuurlijk veel later vertrokken door al het gedoe en het was al lunchtijd toen we op Koh Ron Saloem aankwamen. De vissersboot stopte hier waardoor wij moesten overstappen op een grotere boot die ons naar onze eindbestemming Koh Rong bracht. Gelukkig konden we nog een gratis lunch mee pakken en natuurlijk dit geweldige eiland. Want we waanden ons in een echt paradijs. Zonder veel toerisme en hostels er stonden enkel wat kleine hutjes.

Na de lunch vertrokken we met de grote boot naar eindbestemming Koh Rong. De boot was nokkie vol met toeristen vanuit Cambodja door de eerder genoemde koningsdagen. Maar eigenlijk was dat best grappig omdat ze allemaal grapjes maakte. Met 1 uurtje waren we dan op Koh Rong waar ik weer de jongens ontmoeten en de meiden de jongens leerde kennen. Zei hadden voor ons op het rustige deel van het eiland een hutje geregeld. (eigenlijk voor 4 personen maar Janneke vond het niet erg om buiten op het bankje te slapen). Nog heerlijk van het uitzicht genoten en nog een duik in het warme zeebad genomen en toen snel naar bed morgen weer vroeg op.

Donderdag: 15 mei 2014 Koh Rong
Vroeg opgestaan om met de kajaks opstap te gaan. Op weg naar Long Beach maar naar 1.5 uur peddelen en een steeds ruigere zee zijn we toch maar omgekeerd. Wel aapjes gezien en vliegende vissen. Plan B was een strand wat om de hoek lag van het strand waar ons huisje was. Ook super mooi en amper mensen te vinden. Heerlijk de hele middag rondgedobberd om dan weer rustig terug te peddelen voor lunch.
In de late middag hadden we toch nog besloten dat we Long beach wouden zien maar dan nu lopend. We hadden namelijk gehoord dat we daar de zonsondergang konden bekijken om vervolgens in het donker terug te gaan per boot.
Maar zoals je misschien al een beetje kan raden was er aan dit verhaal niet veel waar.
Na een tocht van ongeveer 1 uur, een fikse regenbui en een ware klautertocht kwamen we aan op Long Beach maar geen boot die terug ging dus met een flinke vaart weer terug om voor zonsondergang weer veilig op ons strand aan te komen.
Dus weer een enorme klauter tour over de gladde rotsen en een snelle wandeltocht door het regenwoud terug kwamen we gelukkig nog voor het donker thuis.
Een snelle duik genomen. Ik verbaas me nog steeds dat de zee zo warm kan zijn. En toen na een super dag snel het bedje in.

Vrijdag: 16 mei 2014 Sihanoukville
Om half 10 afscheid van de jongens genomen ik zal ze zondag weer tegen komen in Siem Riep en om 10 uur de boot gepakt terug naar het vaste land. Dit keer was de boot heel rustig. Maar het gaat hier nooit zo als je denkt we werden niet afgezet op de plek waar we ook op de boot waren gestapt maar ergens anders. Gelukkig was daar een gratis ophaal service waar we met z'n allen achterin de vrachtwagen moesten zitten. Op naar Sihanoukville center.
Na een hostel gevonden te hebben die betaalbaar was, een goede douche had en rustig was konden we aan onze shopping tour beginnen (Mijn eerste deze reis). Toch ook weer leuk om even met meiden onderweg te zijn.

Zaterdag: 17 mei 2014 Sihanoukville
Vanavond zal ik de sleeping-bus naar Siem Riep nemen. Overdag waren de meiden en ik eigenlijk van plan om naar een natuurpark te gaan maar Elske en ik voelde ons niet zo goed. Dus hebben we dag maar omgetoverd tot relax dag. Met een heerllijk traditionele kmer massage.
Helaas moest ik na het avondeten afscheid nemen van de meiden. We hebben heerlijke dagen gehad en was ook wel weer lekker om even Nederlands te praten ik kan mij toch water beter uitdrukken in Nederlands dan in Engels.
Om half 8 vertrok de slaapbus en dit keer was het er een met echte bedden en wat ben ik toch blij dat ik wat kleiner ben, want hier in Asië is alles kleiner als in Europa maar ik pas precies overal in zo ook in deze bedden. Het waren tweepersoonsbedden en dus had ik een busmaatje Angelina uit Zwitserland. Gelukkig geen enge man.
Samen dicht tegen elkaar aan hebben we best aardig geslapen.

Zondag 18 mei 2014: Siem Riep
Rond half 8 in de ochtend kwamen in Siem Riep aan maar wel ergens in de middel of know where en ik wist niet waar de jongens sliepen. Angelina had al een hostel geboekt dus samen met haar een tuktuk genomen naar haar hostel waar ik via wifi contact had met de jongens. Mijn spullen gedropt bij het hostel van de jongens en toen met z'n vieren naar de tempels.
We hebben eerst de kleiner tempels bezocht morgen komt Ankor Wat. Het is best indrukwekkend omdat ze ook allemaal verschillend zijn. Wel was het echt heel erg warm en dus best vermoeiend. De tempels die we bezocht hebben zijn: Banteay-kdel-tempel, Ta Prohm, Ta-Keo Tempel en Ankor Thom. Savonds nog een beetje in Siem Riep zelf rondgelopen en toen snel naar bed want in een bus slaap je toch minder goed dan in een normaal bed.

Zo het verhaal staat weer op papier of eigenlijk op de laptop. Deze week staat er ook weer een nieuw land op de planning: Thailand. Dus als er nog tips zijn ik blijf waarschijnlijk wel in het Noorden en rond Bangkok want in 13 dagen kan ik helaas niet alles zien.

Liefs Leonie

ps. ik ben alweer over de helft van mijn trip nog 6 weken te gaan.

  • 19 Mei 2014 - 10:55

    Elske:

    Leonieeee! We missen je ook weer hoor! Het was echt een heerlijke week! Dankjewel:) We zitten nu weer op kantoor waar we vandaag weer eens een dagje niks te doen hebben. Morgen gaan we weer naar de boeren toe. Heb ik echt zin in! Heel veel plezier nog! Ga je nog naar Battambang? Ik ben benieuwd en tot in Nederland!

    xxx

  • 19 Mei 2014 - 12:48

    André En Beppie:

    Lieve Leonie, deze 2 weken weer genoten van alles wat jij meemaakte. Spannend, relaxt, open staan omdat alles toch anders gaat (nog een hele kunst maar zo te horen, gaat jou dat goed af, dit is een heel belangrijke ervaring want al valt het ons in nederland niet op, het leven gaat toch vaak zijn eigen gang en hoe meer je er in mee gaat, in mindfullness heet dat, go with the flow, hoe rijker ons leven wordt aan levenslessen, toch).
    Wij zijn plaatsvervangend trots op hoe je het doet! vanuit Italië, de promotie van Heko, wensen we je weer een fantastische week en een warme omhelzing van ons, André en Beppie

  • 21 Mei 2014 - 07:49

    Laura:

    Vanuit m'n bed voor dat ik naar V&D ga;)

    Wat een lap tekst weer zeg... Maar super leuk om te lezen!! Wat tof dat je mensen kon ontmoeten die je al kende! Kan me voorstellen dat t fijn is om weer Nederlands te praten.
    En fijn dat je nu al een poosje samen reist met die jongens, zo ben je niet zo alleen:)

    Volgens mij vliegt de tijd voor jou! Prachtige foto's heb je er weer bij:) zou zo jou kant op willen komen maar helaaaaasssss:(

    Nog zes weken... Time flies when You're having fun!

    Liefs Lau! Xxx

  • 25 Mei 2014 - 23:29

    Marjan Peters:

    Wat een lang verslag maar wel weer erg leuk, je maakt zo nogal wat mee. Leuk dat je ook weer vriendinnen hebt waar je Nederlands mee kan praten. En wat een leuke foto's weer, het ga je goed en nog veel plezier. Xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Ik ben altijd al veel onderweg geweest maar eigenlijk alleen in Europa. Nu ga ik de wijde wereld verkennen en mijn eerste reis gaat naar Bali en omgeving. Met deze blog probeer ik jullie op de hoogte te houden.

Actief sinds 27 Maart 2014
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 10496

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: