Week 8 – Back to the Local People - Reisverslag uit Pak Chong, Thailand van Leonie Nieuwland - WaarBenJij.nu Week 8 – Back to the Local People - Reisverslag uit Pak Chong, Thailand van Leonie Nieuwland - WaarBenJij.nu

Week 8 – Back to the Local People

Door: Leonie Nieuwland

Blijf op de hoogte en volg Leonie

26 Mei 2014 | Thailand, Pak Chong

Ergens vliegen de weken om maar als ik nu bedenk dat het nog maar 4 weken geleden is dat ik op Bali zat kan ik het eigenlijk niet geloven het lijkt wel maanden geleden. Er is natuurlijk in die vier weken ook heel veel gebeurd. Heel veel mensen leren kennen, cultuur gesnoven van 2 landen en mij zelf ontwikkeld.

Cambodja
Het eerste wat mij opviel toen ik over de grens van Vietnam naar Cambodja reed was dat het landschap meteen veranderde. Het landschap in Cambodja is heel vlak met af en toe een bobbel (een berg) ziet er altijd best wel eigenaardig uit. Ook kom je er snel achter dat het toch wel een arm land is vooral als je over het platteland rijdt.
Andere dingen die mij opvielen waren dat de moto's Tuktuks werden. Er werd niet meer gevraagd of je een ritje op de moto wilde maar een ritje met de Tuktuk. Een toepasselijk T-shirt wat ik heb zien hangen was: No Tuktuk today or Tommorow. Wat dat werd ook altijd gevraagd wat ga je morgen doen wil je daar en daar heen.
Cambodja is een land in ontwikkeld en dat is in alles te merken .

Maandag 19 mei 2014 Siem Riep
Vandaag dachten we mooi de zonsopgang te zien bij Ankor Wat maar helaas speelde het weer ons parten. Angelina en de jongens waren ook nog stappen tot 3 uur dus die waren ook niet in hun beste humeur. Toch nog een rondleiding gedaan van 2 uur met een guide is toch wel leuk om iets meer te horen over een tempel dan er alleen maar over te lezen en rond te lopen. Dan weet je soms niet waar je naar staat te kijken. Na de rondleiding zijn we allemaal maar weer ons bed ingedoken.
'S middags de blog geschreven over vorige week en ook nog samen met Lloyd even over de oude markt gelopen.

Dinsdag 20 mei 2014 Siem Riep
Om 5uur in de ochtend Will (William) uitgezwaaid en nu toch echt definitief hij vliegt morgen nacht vanaf Bangkok naar huis terug naar Engeland. We hebben samen 3 super weken gehad em n ik zal hem zeker missen.
In de ochtend rustig aan gedaan samen met Lloyd ontbeten en toen een Tuk tuk naar Kbal Spean genomen. Een stroompje met allemaal rots inkepingen en mooie watervallen. We hadden het wel een beetje onderschat want het duurde 1,5 uur voordat we er kwamen konden we mooi in de middag hitte de berg op klimmen om er te komen heerlijk.
Maar uiteindelijk wel nog even een douche genomen onder de waterval toch nog een beetje verkoeling!
Op de terug weg nog naar de Vrouwentempel Bantey Srei geweest. De tempel staat bekent om zijn uitstekend bewaarde gravuren en dat was dan toch wel bijzonder om te zien. Wel was het erg heet en waren we er snel klaar mee snel naar het hotel voor wat verkoeling.

Woensdag 21 mei 2014 Battambang
Om 6 uur afscheid genomen van Lloyd en om half 7 zou ik opgehaald worden om naar de boot te gaan die mij vervolgens naar Battambang zou brengen. Maar zoals zo vaak was de pick up weer is te laat. En heb ik nog tot kwart over 7 staan wachten. Maar het was het wachten wel waard want de boottocht was super, echt iets van het land kunnen zien en ook hoe de mensen leven (niet al te best). Op de boot zelf ook nog een Nederlander (Arie) leren kennen waarmee ik een kamer deel in het hotel.

Donderdag 22 mei 2014 Battambang
Samen met Arie een tochtje gemaakt met een onervaren Tuktuk bestuurder naar de Bamboetrein en een vleermuizenplek. Elke 10 minuten moest de tuktuk bestuurder toch even navragen of hij wel goed ging, volgens mij had hij nog geen toeristen in zijn tuktuk gehad of is hij er net mee begonnen. De Bamboetrein was ontzettend gaaf. Ik dacht dat is natuurlijk zo een heel sloom ding maar juist niet was echt super grappig met een grote vaart een stuk afgelegd over het nog al verwaarloosde spoor. De bamboetrein stamt nog uit de koloniaal tijd. En alleen dit kleine stuk is nog begaanbaar de rest is echt overwoekerd maar ligt er voor een groot deel nog wel.
Na de bamboetrein nog naar de vleermuizen wezen kijken maar dat was niet zo'n groot succes. Het komt er op neer dat het twee bomen waren die vol hingen met grote vleermuizen en dat was het. Niet echt heel spannend dus.
Terug in Battambang nog even over de lokale markt rondgelopen waar je geen toeristische dingen kan kopen maar gewoon de normale zaken die locale mensen ook kopen. Heerlijk om eens niet bij elk kraampje aangesproken te worden of je iets wil kopen. Ook nog even op de markt gegeten en toen was ook alweer de dag bijna om.

Vrijdag 23 mei 2014 Nang Rong, Thailand
Vandaag op naar weer een nieuw land, Thailand. Helaas zijn er wel wat onrustig heden maar als ik de grote steden vermijd heb ik hier als het goed is niet heel veel hinder van.
Het was toch nog best een onderneming om over de grens te komen. Eerst met een bus van Battambang naar Poipet, toen achterop een scooter naar de grens, over de grens gelopen (toch nog wel een aardig eind), met een Tuktuk naar het busstation en van daaruit met een locale bus naar Nang Rong. En toen ook nog achterop een scooter naar het hostel. Maar het is allemaal gelukt ook al spreken de mensen hier haast geen Engels en is het communiceren toch best wel lastig. Maar dit is wat ik wou dus ik mag niet zuren.
Aangekomen in het hostel was het al tegen 9 uur en ben ik maar gouw naar bed gegaan.
Oja op wat militaire controles onderweg na heb ik nog niks van de onrustig heden gemerkt en ben trouwens ook de enige gast in het hostel.

Zaterdag 24 mei 2014 Nang Rong
Na een rustig ochtendje en een niet zo'n goede nacht samen met de eigenaar van het hostel op de scooter naar Phnom Rung tempel begeven. Helaas hield de scooter er halverwege mee op en ben ik met iemand anders die hij had geregeld verder gegaan.
De tempel ligt op een vulkaan en van hieruit heb toch wel een mooi uitzicht over de omgeving en in de verte zag je Nang Rong ook liggen.
De tempel leek een klein beetje op Ankor Wat maar dan in het klein en was eigenlijk vooral spectaculair door de hoogte verschillen en het mooie uitzicht. Alhoewel ik meer een attractie leek dan de tempel zelf. Want toen er eenmaal iemand aan mij had gevraagd of ik met haar op de foto wou wouden er steeds meer met mij op de foto. Best grappig maar ook wel begrijpbaar want er was geen buitenlandse toerist in de weide omtrek te bekennen.
S' avonds nog buiten de deur gegeten ook weer met handen en voeten wat er was alleen maar een menukaart in het Thais en als je het Thaise schrift wel eens hebt gezien dan begrijp je dat ik er niet heel veel van begreep. Eerst wouden ze mij ook nog allemaal vlees aandraaien maar dat heb ik ze toch nog uit hun hoofd kunnen gebaren. Toch nog heerlijk gegeten en dat voor net iets meer dan 1 euro.

Zondag 25 mei 2014 Khao-Yai Nationalpark
Daar gaan ik weer op naar mijn volgende bestemming want om hier nou langer te blijven is toch een beetje eenzaam en er is ook niet echt heel veel te doen.
Dus s' ochtends een mini busje gepakt naar Khorat om vandaar weer een mini busje te pakken naar Pak Chong waar het hostel mij zal ophalen. Maar zoals ik al had genoemd begrijp ik niks van Thais en was het dan ook best lastig om te bepalen waar ik er uit moest en dus had ik in mijn tweede mini bus mijn halte gemist en moest ik weer terug in een ander mini bus. Toen maar aan een van de andere passagiers gevraagd (weer met handen en voeten) of ze wou aangeven wanneer ik eruit moest. Gelukkig ging het dit keer wel goed en kwam ik uiteindelijk aan in het hostel.
Hier was ik zo vroeg dat ik nog mee kon met de half day trip vanaf 3 uur. En met deze trip een hele boel vleermuizen gezien onvoorstelbaar, eerst in een grot en toen vanuit een andere grot echt duizenden zien weg vliegen op zoek naar voedsel. Zie ook de foto hiervan, wel goed kijken want anders herken je het niet.
Daarna nog een avondduik genomen in een waterbron. Super lekker voor het eerst sinds tijden, weer echt koud water en ook nog eens super helder.

Dat was mij wel weer een week. Veel rondgereisd en eindelijk in een iets minder toeristisch gebied geland. Ook een week waarin veel mensen zich zorgen over mij maakte. Heel lief maar tot nu toe heb ik nog niks gemerkt van de onrust in Thailand. En ben ik alleen maar vriendelijke mensen tegen gekomen die ook al spraken ze geen Engels mij toch wouden helpen. En trouwens de demonstraties zijn tegen de regering gericht en niet tegen de toeristen en wat de bevolking van hier zegt is dat het zelfs veiliger is nu de militiare aan de macht zijn. Maar nu genoeg hierover gepraat.
Ik heb weer een geweldige week achter de rug en op naar de volgende nog 5 te gaan.

Liefs Leonie

  • 26 Mei 2014 - 02:40

    Leonie Nieuwland :

    De foto's komen vanavond nu eerst de wilde natuur in liefs

  • 26 Mei 2014 - 04:43

    Janneke:

    Zo te horen weer een hoop beleefd! Fijn dat je toch wat van de locals hebt kunnen zien en hopelijk weet je al een beetje wat je wilt doen in Thailand :) Nog heel veel plezier!!

    Liefs,
    Janneke

  • 26 Mei 2014 - 08:48

    Laura:

    Leooo!

    Lekker dat je nu in een wat minder touristisch gebied zit, en lachen dat jij de attractie bent daar :)
    Ik hoop dat je snel weer mensen tegen komt waar mee je samen leuke dingen kan doen!
    Ben benieuwd naar de foto's!

    Liefs Lau!

  • 26 Mei 2014 - 10:00

    Marjan Peters:

    Wat een avontuur weer, leuk met de mensen van het land zelf, maar ook wel een beetje eng of eenzaam, maar je hebt je prima vermaakt als ik het zo lees. Wees voorzichtig in Thailand vooral in Bangkok daar is ook een avondklok ingesteld, maar daar ben je voorlopig nog niet. Nou nog heel veel plezier en geniet er van. Groetjes xxxx

  • 26 Mei 2014 - 15:20

    André En Beppie:

    Heerlijk dat je je toch met handen en misschien voeten (!) verstaanbaar kunt maken, deed André ook veel in Spanje, en soms uittekenen op een kassabon met een potloodje (leve ikea), als je iets wilde kopen, ook idee voor jou, je kunt goed tekenen, toch? Zuid Thailand is wat toeristischer met de eilanden, veel olifanten en dolfijnen en prachtige zijden artikelen,maar zo te horen is wat jij nu doet veel authentieker, geniet maar weer volop.
    veel liefs van ons

  • 01 Juni 2014 - 21:17

    Arie:

    Hey Reisgenootje,

    Leuk dat ik mijn naam terugzie :-) Het klopt helemaal wat je schrijft in het begin... Wel een leuk avontuurlijk begin in Thailand....Maar alles komt altijd weer goed :-) Ben zelf helaas weer thuis....wel 3 uur extra vakantie gehad, maar daar zat ik eigenlijk niet op te wachten in het vliegtuig :-(
    Benieuwd naar je verdere avonturen....Geniet van je reis!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Ik ben altijd al veel onderweg geweest maar eigenlijk alleen in Europa. Nu ga ik de wijde wereld verkennen en mijn eerste reis gaat naar Bali en omgeving. Met deze blog probeer ik jullie op de hoogte te houden.

Actief sinds 27 Maart 2014
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 10502

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: